Signaleren van nieuwe armoede

Onlangs is er door Movisie een online sessie ‘signaleren van nieuwe armoede’ georganiseerd. Er werd  gesproken over nieuwe doelgroepen maar ten opzichten van de vorige economische crisis zijn het dezelfde groepen die het snelst getroffen worden.

We hebben het over de flexwerkers, zzp-ers, jongeren en mensen die laag opgeleid zijn en laag geletterd zijn. Nieuwe doelgroepen zijn de groepen die de 1,5 meter in acht moeten houden. Harde klappen vallen hierom in de horeca en de cultuursector. En ook zien we veel hoogopgeleide zzp-ers die nu zonder werk zitten. De mensen met een tijdelijk contract worden net als in andere crisissen sneller getroffen, dan mensen met een vast contract.  De verwachting is dat er een verdubbeling komt in het aantal werklozen.

Een zorgelijke ontwikkeling, die wij vanuit Welzijn Rivierstroom volgen. Eén van de belangrijkste punten die in deze online sessie naar voren kwam is dat we het gesprek aan moeten gaan om de schaamte te overwinnen. Dit is aan veel professionals om dit te doen. Denk hierbij aan de thuiszorg of de praktijkondersteuner. Veel mensen hebben één vraag waar je als vrijwilliger graag de oplossing voor aanbiedt en ze daarbij helpt.

Om in deze tijd erger te voorkomen, is het extra belangrijk om verder te vragen en het gesprek aan te gaan. Jullie zijn een vertrouwd gezicht voor de inwoner en kunnen jullie wellicht meer problemen boven water krijgen.

Om deze reden tref je een handleiding aan hoe je gemakkelijk over geldzaken kunt praten. Dit betekent niet automatisch dat je als vrijwilliger deze vragen ook moet oppakken. Je kan de vraag via het aanmeldformulier op onze website aangeven.